Minister Dijkgraaf in gesprek met jonge onderzoekers in Radboudumc
Robbert Dijkgraaf, demissionair minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, bracht op uitnodiging van de Nederlandse Federatie van UMC’s een werkbezoek aan het Radboudumc in Nijmegen. De minister kreeg een inkijkje in projecten die mogelijk zijn gemaakt door extra gelden van zijn ministerie. Dijkgraaf sprak vooral met studenten en jonge onderzoekers.
Bertine Lahuis, voorzitter van de NFU en het Radboudumc en decaan Jan Smit ontvingen de minister. Rode draad in het programma was samenwerking. Dijkgraaf: “De maatschappij heeft teams nodig om te kunnen functioneren. Prachtig om van onderzoekers en studenten in het Radboudumc te horen hoe zij op allerlei manieren vorm geven aan teamwork, binnen het umc maar ook in samenwerking met instellingen in de regio en andere umc’s.”
Sectorplangelden
Belangrijk doel van het bezoek was de minister te laten zien hoe de gelden uit het sectorplan Versnellen op gezondheid worden besteed. Dankzij deze middelen ontstaat er in de umc’s rust en ruimte voor onderzoekers en docenten, door extra banen en meer vaste aanstellingen. De minister ging in gesprek met onderzoekers en docenten die lieten zien hoe het Radboudumc de sectorplanmiddelen inzet voor preventie. Bertine Lahuis: “Ieder umc heeft zijn eigen speerpunten binnen het sectorplan. In NFU-verband zorgen we voor de samenhang, en delen we lessons learned.”
Een concreet voorbeeld uit het Radboudumc zijn de zogeheten Leefstijlzorgloketten, waar leefstijlcoaches aan coassistenten leren hoe je het juiste gesprek kunt voeren met patiënten over leefstijl.
Het ministerie van OCW verleent ook starters- en stimuleringsbeurzen. Jonge onderzoekers vertelden Dijkgraaf over de positieve impact daarvan. “In plaats van veel tijd kwijt zijn aan het schrijven van subsidieaanvragen kunnen we ons nu volledig focussen op onderzoek.”
Teamwork
In het Experience Center, een ontmoetingsplek om te leren, innoveren en te verbinden, kon de minister zelf ervaren wat ieders rol is in de zorg rondom een vitaal bedreigde patiënt. Simulatieonderwijs leent zich zeer goed om in een veilige omgeving daadwerkelijk te oefenen in interprofessioneel teamverband. Voor dit type onderwijs werkt het Radboudumc samen met de Hogeschool Arnhem Nijmegen en het ROC Nijmegen – een mooi voorbeeld van samenwerking in de ‘waaier’ van vervolgopleidingen.
Jan Smit: “Zo zie je dat in de umc’s teams niet alleen kunnen bestaan uit academici. Of je nou leefstijlcoach, verpleegkundige, coassistent, arts bent of opleider, ieder heeft z’n een eigen rol. Vanuit die teamgedachte werken we samen.”
Aan het eind van het programma ging het over CZO Flex Level, een modulaire vorm van opleiden van verpleegkundigen, waarbij niet het behalen van een diploma maar de bekwaamheid om de juiste zorg te kunnen leveren centraal staat. Tot slot sprak de minister in een besloten setting met jonge onderzoekers over het thema sociale veiligheid in onderwijs en onderzoek.