Interprofessioneel opleiden
Interprofessioneel opleiden is onderwijs waarbij verschillende zorgprofessionals (denk aan verpleegkundigen, paramedici, aios en artsen) interactief met, van en over elkaar leren en samenwerken rondom een gemeenschappelijk en geïntegreerd behandelplan voor patiënten. Het uiteindelijke doel is nog beter te leren samenwerken, wat uiteindelijk ten goede komt aan de kwaliteit van zorg en de patiënt.
De zorg wordt steeds complexer en superspecialisaties nemen toe. Daarom wordt samenwerking tussen zorgprofessionals steeds belangrijker. Interprofessioneel opleiden kan een belangrijke bijdrage leveren aan een betere samenwerking en daardoor betere zorg. Interprofessioneel samenwerken levert niet alleen betere zorg voor de patiënt op, maar ook meer werkplezier. Daarmee kan het bijdragen aan het verlagen van werkdruk. Goed leren samenwerken vanuit verschillende vakgebieden is daarom cruciaal in de zorg, maar vindt nog onvoldoende plaats in de praktijk. De umc's gaan daarom gezamenlijk via het project Interprofessioneel Opleiden aan de slag.
Project Interprofessioneel Opleiden
De focus van het project ligt op de samenwerking tussen verpleegkundigen (in opleiding), verpleegkundig specialisten (in opleidingen), aiossen en hun opleiders. Op termijn zal er ook advies gegeven worden op hoe deze doelgroep uitgebreid kan worden. In dit project generen we nieuwe inzichten in de aanpak van interprofessioneel leren op de werkplek, en delen umc’s hun ervaringen met interprofessioneel opleiden. Deze ervaringen worden uiteindelijk doorvertaald naar een handreiking die zorgbreed gebruikt kan worden om interprofessioneel opleiden te integreren in de umc’s en daarbuiten. Zodra de handreiking gereed is, wordt deze gepubliceerd op deze pagina.
Vier uitdagingen waarvoor het project handvatten biedt:
Er zijn verschillende initiatieven voor interprofessioneel opleiden en samenwerken, maar in de praktijk komen er hierbij verschillende uitdagingen naar voren. Het doel binnen dit project is om te kunnen bijdragen aan het aanpakken hiervan. Bij verdere implementatie van deze initiatieven doen zich vraagstukken en belemmeringen voor op de volgende gebieden:
- Opleidingen (structuur)
- Cultuur
- Werkplek
- Implementatie
Tijdens het project Interprofessioneel Opleiden ligt daarom de focus op deze vier thema's.
Projectwerkgroep
Het College Toekomstbestendige Zorg (CTZ) en College Medische Vervolgopleidingen (CMV) startten in 2024 het project Interprofessioneel opleiden. De projectwerkgroep bestaat uit professionals met diverse achtergronden binnen verpleegkunde, medisch specialismen en Human Resources (HR) zodat vanaf de start interprofessionele samenwerking plaatsvindt, en alle perspectieven worden vertegenwoordigd. De stuurgroep wordt gevormd door de voorzitters van het CTZ (Hester Vermeulen, Radboudumc) en CMV (Jacqueline de Graaf, Radboudumc).
De werkgroep bestaat uit:
- Rien de Vos (Amsterdam UMC) – Hoogleraar onderwijs en opleidingen (interprofessionele zorg), voorzitter werkgroep
- Frederike Oud (UMC Utrecht) – Educational Innovator interprofessioneel opleiden en samenwerken, klinisch geriater, vicevoorzitter werkgroep
- Marjan van den Berg (UMCG) - Adviseur Toekomstbestendige Ontwikkeling en Professionalisering Verpleegkunde
- Tessa Bienfait (Erasmus MC) – Arts-onderzoeker
- Héleen Helmholt (UMCG) – Verpleegkundig opleider dwarsverband patiëntenzorg, Regieverpleegkundige O&O Obstetrie, Coördinator IPE-unit
- Liza Lima Setyawan (LUMC) – verpleegkundig specialist AGZ, praktijkopleider verpleegkundig specialist LUMC, docent Rolontwikkeling & Praktijkleren aan de MANP op hogeschool Leiden
- Walther van Mook (MUMC+) - directeur Academie MVO, Maastricht UMC+, lid College Medische Vervolgopleidingen NFU
- Jan-Jaap Reinders (UMCG) – Arbeids- en organisatiepsycholoog, Onderzoeker interprofessionele identiteit en samenwerking
- Abbey Schepers (LUMC) – chirurg, COC-vz, lid College Medische vervolgopleidingen NFU
- Saskia Tak (Erasmus MC) – aios Radiotherapie
- Marco Versluis (UMCG) – gynaecoloog, kwartiermaker Interprofessioneel Onderwijs, geneeskundeopleiding
- Saskia Weldam (UMC Utrecht) – manager zorgopleidingen (verpleegkunde (vervolg)opleidingen)